top of page

Glutenvrije rondreis Mauritius

In deze blog vertel ik je alles over mijn 16 daagse rondreis in het prachtige land Mauritius! Lees wat ik allemaal heb gedaan, waar ik heb verbleven en hoe ik glutenvrij door dit land heb genavigeerd. Onderaan de blog heb ik mijn praktische tips voor glutenvrij eten in Mauritius op een rijtje gezet.

De vliegreis

We vlogen vanaf Düsseldorf naar Mauritius met een overstap in Dubai. Een vliegreis die totaal zo'n 16 uur in beslag zou nemen. Helaas misten we op de heenweg onze aansluitende vlucht in Dubai door de ongeregeldheden op het vliegveld. Dat was even een tegenvaller, de volgende vlucht ging om 10 uur de volgende ochtend wat betekende dat we nog zo'n 8 uur in Dubai moesten doorbrengen. Ze waren slecht bekend met glutenvrij op het vliegveld, gelukkig had ik wel wat snacks meegenomen voor de zekerheid. Lees wat ik allemaal meenam in mijn koffer in deze blog.

Afgezien hiervan heb ik het vliegen met Emirates als zeer prettig ervaren en was mijn glutenvrije eten aan boord goed geregeld. Meer hierover lees je in deze blog.

Astroea Beach

Na een lange reis kwamen we aan op het vliegveld van Mauritius. Hier hebben we onze huurauto in ontvangst genomen en zijn op weg gegaan naar onze eerste accommodatie die gelukkig op maar een kwartier rijden van het vliegveld lag. Het was al avond toen we aankwamen dus we zijn op tijd gaan slapen.

Helaas had deze accommodatie weinig glutenvrije opties ondanks dat we dit van tevoren hadden aangegeven, gelukkig had ik zelf wat brood bij me en hadden ze wel yoghurt bij het ontbijtbuffet. Bij het diner is het helaas mis gegaan en kreeg ik per ongeluk iets met gluten voorgeschoteld, ik heb een avond ziek in bed doorgebracht maar de volgende ochtend voelde ik me gelukkig weer goed. Het personeel was hier erg van geschrokken dus ik hoop dat ze in het vervolg wat voorzichtiger zijn.

We hadden graag vanuit deze accommodatie Ile aux Aigrettes bezocht maar helaas was dit vanwege het stormachtige weer niet mogelijk. In plaats daarvan hebben we Mahebourg bezocht en zijn we naar Pont Natural geweest. In Mahebourg hebben we niet zo heel lang doorgebracht, het heeft een mooie kust en een uitgebreide markt maar verder was het niet zo ons ding. Pont Natural daarentegen vonden we zeker de moeite waard! Je moet een flink stuk off road rijden om er te komen maar dat is al een hele beleving op zich. Ter plekke heb je een spectaculair uitzicht op de golven die tegen de rotsen slaan en de 'natuurlijke brug'.

De volgende dag gingen we verder naar onze tweede accommodatie, onderweg zijn we naar uitkijkpunt 'Gris Gris' geweest en hebben we een bezoek gebracht aan 'La Vanille Nature Park' waar we schildpadden en maki's mochten voeren. Een super leuke ervaring!

Lakaz Chamarel Exclusive Lodge

Deze, in het zuiden gelegen, accommodatie was zonder meer de highlight van onze rondreis. Ik was enigszins nerveus over het eten nadat het op de vorige accommodatie mis was gegaan. Dat is hier helemaal goed gekomen! Bij aankomst vertelde de chef dat ze een briefing hadden gehad met het keukenpersoneel over mijn dieetwensen. Iedere ochtend brachten ze me huisgemaakt glutenvrij brood en pannenkoeken. Het diner was a la carte, zonder dat ik het hoefde te vragen kwam er iemand het menu met me bespreken en pasten ze de maaltijden aan waar nodig. Ik heb heerlijk gegeten!

Nu de zorgen over het eten waren weggenomen heb ik onbezorgd kunnen genieten van de prachtige omgeving waar deze accommodatie middenin ligt. Het complex beschikt over een 'view top bar' die alleen is geopend voor zonsondergang, een geweldige ervaring! We hebben een dag gehiked door het Black River Gorges National Park, een prachtig gebied met waanzinnige vergezichten. Het had alleen net flink geregend dus het was glad onderweg, goede wandelschoenen zijn een must! De dag erna hebben we de Chamarel waterval bezocht en de Seven Coloured Earth, heel uniek. Op dag drie hebben we nog een hike gemaakt door het Ebony Forest Reserve met als (letterlijk) hoogtepunt het uitzichtpunt Sublime Point waar je een prachtig uitzicht hebt over Le Morne en de kust.

Coin de Mire Attitude

Op deze locatie hadden we eindelijk 26 graden en zon! Na het wisselvallige weer in het zuiden was dit meer dan welkom. Lokale mensen hadden ons al voorspeld dat we in het noorden waarschijnlijk beter weer zouden treffen en dat bleek ook. We hebben heerlijk aan het strand kunnen liggen, gesnorkeld en een glazen boot tour gedaan waarbij we een zeeschildpad hebben gespot! In het zuiden hadden we wisselvallig weer mede omdat het in Mauritius winter was tijdens onze reis. Overdag was het rond de 20 graden met regelmatig een bui, 's avonds koelde het flink af. Toch vonden we dit prettig omdat we graag activiteiten ondernemen en dat ging beter met deze temperaturen dan met ruim 30 graden in de zomer. Toen we op deze locatie toch nog een paar stranddagen kregen was het voor ons meer dan geslaagd!

Onderweg naar dit hotel zijn we naar La Vallée Des Couleurs Nature Park geweest om quad te rijden, over een Nepalese brug te wandelen en te ziplinen. Dit park was behoorlijk toeristisch (en duur) maar het waren wel leuke activiteiten om te ondernemen.

Met een stel andere Nederlanders die we in het hotel hebben ontmoet hebben we nog een uitstapje gemaakt naar Grand Baie. Door het winterseizoen waren veel barretjes gesloten, toch hebben we een heerlijke glutenvrije pizza kunnen eten bij Pomodoro. In Grand Baie heb ik een bezoekje gebracht aan supermarkt SuperU waar ze een groot assortiment glutenvrij producten hadden.

In het hotel kreeg ik iedere ochtend glutenvrij brood en ging de chef 's avonds met me langs het buffet om uit te leggen wat ik wel en niet kon eten. Helaas klopten de allergenen kaartjes op het buffet niet altijd, een gemiste kans. Daarom heb ik ervoor gekozen om iedere avond de chef te vragen om het buffet met me langs te lopen.

Veranda Palmar Beach

Onze vierde en tevens laatste accommodatie was all inclusive en in het noord-oosten van het land gelegen. Bij aankomst in het hotel wachtte de chef me op om te bespreken wat ik wel en niet mocht eten, een fijn gevoel! Iedere ochtend kreeg ik ook hier glutenvrij brood en tijdens lunch en diner ging de chef met me langs het buffet om uit te leggen wat ik wel en niet kon eten. Ook kreeg ik de optie om dingen apart voor mij te laten bereiden in de keuken. Toen we een middagje weg gingen kreeg ik een uitgebreid glutenvrij lunchpakket mee.

Vanaf dit hotel hebben we een hike gemaakt door Bras d'Eau National Park waarbij we apen hebben gespot.

Daarnaast zijn we een middag naar eilandje Ile aux Cerfs geweest. Je kunt met een publieke ferry naar het eilandje, deze zit een beetje verstopt. Laat je echter niet misleiden door alle (veel duurdere) opties die je worden aangeboden. Je kunt gewoon voor een paar euro heen en weer. Als je op het eiland aankomt is het vrij toeristisch en worden je allerlei activiteiten aangeboden. Echter, als je een stukje doorloopt langs de kustlijn kom je op rustige, prachtige stranden terecht die je helemaal voor jezelf hebt!

Praktische tips

#1 - Neem een glutenvrij dieetkaartje mee in het Engels en Frans

Het volk is erg bereidwillig en denkt graag met je mee, echter zijn ze niet altijd bekend met wat glutenvrij eten inhoudt. Kruisbesmetting is je ergste vijand, veel koks weten namelijk wel wat gluten zijn maar het bereiden laat nog wat te wensen over. Bespreek dit dus goed!

#2 - Kies een hotel wat bekend is met glutenvrij

Wij verbleven op basis van halfpension, dit gaf mij wat rust omdat ik dan niet iedere avond op zoek hoefde naar een restaurant. Ik ging alleen aan het begin van mijn verblijf even zitten met de kok om mijn dieetwensen te bespreken. Lees reviews op Tripadvisor en informeer vooraf bij het hotel naar hun glutenvrije opties. Vertrouw niet alleen op de allergenen labels op het buffet want die kloppen helaas niet altijd. Heb je twijfels? Vraag het aan de chef!

#3 - Supermarkten SuperU en Intermart hebben een groot glutenvrij aanbod

Vlakbij het vliegveld ging ik naar een Kingsavers wat ook een grote supermarkt is maar hier hadden ze helaas geen glutenvrije producten.

Later ben ik naar SuperU geweest in Grand Baie en hier hadden ze een groot aanbod. Ik heb gelezen dat ook Intermart glutenvrije producten heeft maar dit was voor mij niet meer nodig.

#4 - Neem glutenvrije producten mee in je koffer

Het is altijd fijn om een noodvoorraad bij je te hebben. Ook zonder medische bagage kun je veel eten zelf meenemen. Zo voorkom je dat je hongerig op pad gaat en misschien besluit om ergens te gaan eten waar je niet geheel zeker bent van hoe ze met je eten omgaan. Lees hier welke glutenvrije producten ik meenam in mijn bagage.

#5 - Doe van tevoren research!

In de FindMeGlutenFree app vond ik één adres waar ik dankbaar gebruik van heb gemaakt. Daarnaast is er een Facebook groep genaamd Gluten Free Mauritius waar je veel informatie uit kunt halen.

Wij hebben genoten van deze reis! Heb je nog vragen of aanvullingen? Laat het hieronder weten of stuur me een berichtje.