top of page

Glutenvrij op Sardinië

In deze blog vertel ik je over mijn rondreis op het prachtige eiland Sardinië, Italië. Ik heb een 10-daagse rondreis gemaakt langs Olbia, Cagliari en Alghero. Lees hier waar ik heb gegeten, wat ik van het eiland vond en praktische tips om veilig glutenvrij te eten op Sardinië.

Olbia

Mijn rondreis begon in Olbia, hier kwamen we aan met het vliegtuig. Naast het vliegveld zit een kleine kiosk waar ze glutenvrije sandwiches verkopen. Je kunt kiezen uit ham/kaas of salami/kaas. Niet de beste die ik ooit heb gegeten maar wel handig als snelle snack voordat je het vliegtuig instapt. Zie onderaan dit artikel waar je de kiosk kunt vinden.

Olbia ligt in het noorden van Sardinië en is relatief gezien wat duurder dan de rest van het eiland. In Olbia hadden we een appartement geboekt met een keuken zodat we zelf glutenvrij konden koken. Helaas ging dit niet helemaal zoals gepland, ondanks alle goede voorbereidingen en etiketten lezen in het Italiaans bleken er in de aardappeltjes gluten te zitten. Daar kwam ik pas achter toen mijn bord al leeg was… Gelukkig vielen de klachten redelijk mee maar de schrik zat er wel even in.

De volgende dag zijn we vol goede moed op pad gegaan, ik voelde me gelukkig weer goed. We zaten wat afgelegen met onze accommodatie dus hebben besloten een scooter te huren, dat is zeker een aanrader! Het is even wennen aan het verkeer maar je kunt veel zien en leuke weggetjes ontdekken. Onderweg zijn we gestopt bij een lunchroom, ze hadden geen glutenvrij brood maar gelukkig ben ik altijd voorbereid en had ik zelf brood bij me. Ze boden aan om het daar voor me te beleggen en maakten het apart klaar vanwege eventuele kruisbesmetting.

Later op de dag zijn we nog gestopt bij een kleine strandbar. Daar hadden ze meerdere glutenvrije opties op de kaart staan. Lunch maar ook een aantal glutenvrije ijsjes. Ik heb gekozen voor een glutenvrije cornetto. Zie onderaan dit artikel waar je de strandbar kunt vinden. ’s Avonds hebben we gekookt in het appartement, dit keer alle etiketten dubbel gecheckt 😉 Op onze laatste dag in Olbia hebben we geluncht bij een 100% glutenvrij restaurantje, ik heb genoten van een heerlijke burger en cheesecake als toetje. Het was erg leuk om een keer te kunnen kiezen uit alles op de kaart. Zie onderaan dit artikel waar je dit restaurant kunt vinden. De volgende dag zijn we per openbaar vervoer verder gereisd naar de hoofdstad van het eiland, een mooie maar lange route!

Cagliari

Voor ons bezoek aan de hoofdstad Cagliari verbleven we in een stadje (Quartu Sant’Elena) op zo’n 10 kilometer van de hoofdstad met een directe busverbinding. Hier hadden we geen eigen keuken dus zouden we zelf op zoek gaan naar glutenvrij eten. We konden op kosten van de accommodatie ontbijten bij een kleine bar in de buurt. Echter hadden ze daar alleen glutenvrije pizzabroodjes, best lekker maar het valt wel zwaar op de nuchtere maag. Gelukkig vond ik dezelfde dag een winkel met zeer veel glutenvrije producten. Zie onderaan dit artikel waar je de winkel kunt vinden. Op loopafstand van onze accommodatie zat een pizzeria die bekend staat om zijn geweldige glutenvrije pizza. We moesten lang wachten op onze pizza want het was er erg druk maar het was het wachten meer dan waard! Ook dit adres vind je onderaan de blog. In Cagliari hebben we een boottocht gemaakt, een echte aanrader want het brengt je naar de mooiste plekjes waar je met het openbaar vervoer niet kunt komen. Deze boottochten worden overigens op veel plekken aangeboden, niet alleen in Cagliari. Cagliari is een prachtige stad met allemaal kleine, schattige straatjes waar je uren doorheen kunt lopen zonder je te vervelen. ’s Avonds is het erg gezellig, de Italianen eten vaak pas wat later op de avond dus om een uur of 10 zitten alle terrassen bomvol met eters. Glutenvrij was prima te doen in Cagliari, bij bijna alle restaurants stond het aangegeven op de kaart en waren er voldoende glutenvrije opties. Als toetje hebben we een ijsje gehaald, bij de ijswinkel hadden ze glutenvrije hoorntjes en gebruikten ze aparte lepels om kruisbesmetting te voorkomen. Zie onderaan dit artikel waar je de winkel kunt vinden.

Alghero

Onze laatste bestemming was Alghero wat bekend staat als het mooiste stadje van het eiland. Het heeft schilderachtige straatjes waar je al dromend doorheen kunt dwalen. Het is niet heel groot maar kent een rijke geschiedenis. Daarnaast ligt het pal aan de kust waar je op het strand heerlijk kunt relaxen en een cocktail drinken.

We verbleven hier in hotel Soleado, net buiten het centrum, aan het strand gelegen. Dit hotel is een aanrader als je graag met een goed glutenvrij ontbijt de dag wilt beginnen. Klik hier om direct naar het hotel te gaan. Op loopafstand van het hotel zat een fantastisch restaurantje wat bekend staat om zijn glutenvrije opties. We hebben hier dan ook twee avonden gegeten. Je kunt er terecht voor pizza’s en burgers maar ook voor een glutenvrij biertje. Zodra we hadden plaatsgenomen op het terras werd er gevraagd of één van ons coeliakie had. Dat geeft me altijd een veilig gevoel als ze weten wat coeliakie is en je zelfs niet hoeft uit te leggen wat kruisbesmetting inhoudt. Zie onderaan dit artikel waar je dit restaurant kunt vinden.

Praktische tips

#1Neem een Italiaans dieetkaartje mee!

Over het algemeen vond ik dat de inwoners van Sardinië goed bekend waren met glutenvrij en wat het inhoudt. Echter spreken ze slecht Engels en is het soms lastig om duidelijk te maken wat je bedoeld. In het Italiaans betekent glutenvrij “senza glutine”, vaak als je dat zegt valt het kwartje wel maar het is toch soms wat lastig communiceren. Sommige restaurants bieden in het hoogseizoen geen aparte bereiding aan vanwege de drukte. Het kan zijn dat ze buiten het hoogseizoen wel je pizza apart bakken maar in het hoogseizoen niet omdat ze de plek dan nodig hebben. Informeer hier dus goed naar!

#2Download de app van de Italiaanse coeliakievereniging, AIC.

De Italiaanse coeliakievereniging heeft een groot netwerk aan restaurants en hotels waar je goed glutenvrij eten kunt eten, ook op Sardinië. Deze adressen hebben ze allemaal gebundeld in hun app. Download voor vertrek de app, je kunt twee weken toegang kopen tot de database met alle glutenvrije bedrijven voor € 2,99.

#3 – Download de Findmyglutenfree app.

Dit is mijn favoriete app wanneer ik op reis ben. Je kunt gemakkelijk zoeken naar restaurants in je buurt. Blijf wel goed opletten want er staan nog wel eens verouderde adressen in of restaurants met slechte reviews. Iedereen kan restaurants toevoegen dus de controle is niet zo groot als bij de AIC app. Desalniettemin is het een handig hulpmiddel.

#4 – Doe van tevoren research.

Helaas beperkt het glutenvrije dieet ons toch in spontaan ergens gaan eten. Ik vond glutenvrij eten op Sardinië best goed te doen maar als ik ergens spontaan aanlandde kwam ik toch vaak op een salade uit. Gelukkig doen ze nooit dressing op je salade in de keuken, je kan dit zelf doen met olijfolie en balsamico aan tafel dus dat zorgt ervoor dat bijna alle salades glutenvrij zijn. Wanneer je er van tevoren moeite in steekt zijn er veel leuke glutenvrije adressen te vinden dus dat blijft toch mijn voorkeur hebben. Zoek bijvoorbeeld in facebookgroepen of via Instagram op #glutenfreesardinia, #glutenfreeolbia.

#5 – Huur een auto!

Wanneer je de mooiste plekjes van Sardinië wilt zien adviseer ik je om een auto of scooter te huren. Met het openbaar vervoer kun je op veel plekken komen maar niet op de paradijselijke stranden of pittoreske baaitjes. Het verkeer vond ik redelijk goed te doen en het geeft je veel vrijheid!

Aanbevelingen om glutenvrij te eten op Sardinië

Glutenvrij bier op Sardinië

#1 Il Kiosko aan het strand van Cala Banana Adres: Cala banana, 07020 Golfo Aranci SS, Sardinië.

#2 Be Free, 100% gluten- free restaurant (gevonden in de AIC app) Adres: Via Gabriele d’Annunzio, 89, 07026 Olbia SS, Sardinië.

#3 Pizzeria Colombo, goede glutenvrije pizzeria (gevonden in de AIC app) Adres: Viale C. Colombo, 264, 09045 Quartu Sant’Elena CA, Sardinië.

#4 Biocelia Sardegna, een winkel met veel glutenvrije producten Adres: Viale C. Colombo, 163, 09045 Quartu Sant’Elena CA, Sardinië.

#5 Gelateria Artigianale, ijswinkel met glutenvrij ijs en hoorntjes Adres: Via Napoli, 30, 09124 Cagliari CA, Sardinië.

#6 Démodé Bistrot, restaurant met fantastische glutenvrije opties (gevonden in de Findmeglutenfree app) Adres: Via Vittorio Veneto, 2, 07041 Alghero SS, Sardinië.

#7 Kara Kiosk, naast terminal 2 van vliegveld Olbia. Adres: Aeroporto Costa Smeralda, 07026 Olbia SS, Sardinië.

#8 Hotel Soleado, ons hotel in Alghero met een goed glutenvrij ontbijt Adres: Via Lido, 19, 07041 Alghero SS, Sardinië.

Aanvullingen

Na het posten van deze blog heb ik nog een aantal aanvullingen van jullie mogen ontvangen, bedankt daarvoor!

#9 Ristorante Pizzeria Aragon, veel glutenvrije mogelijkheden voor lunch en diner. Adres: Via Gramsci 8, 07041 Alghero SS, Sardinië.

#10 The Gluten-Free Lab, ambachtelijke, glutenvrije bakkerij die is gecertificeerd door de Italiaanse coeliakievereniging. Adres: Via Lamarmora 97, 08022 Dorgali, Sardinië.

#11 Gelateria Azzurra Alghero, glutenvrije ijsjes. Adres: Via Roma 36, 07041 Alghero SS, Sardinië.

Hopelijk heb je iets aan mijn ervaring, mocht je vragen hebben aarzel dan niet om me een berichtje te sturen.

Heb jij nog aanbevelingen om glutenvrij te eten op Sardinië? Laat het dan hieronder weten!